Taakverdeling: een realistische taakverdeling is niet 50/50
We hebben vaak de neiging om een 50/50 verdeling van de taken in huis als het grootste goed te zien. Hier zit de verwachting achter dat elke partner de helft van het werk doet, alle voorkomende werkzaamheden, en dat elke partner daar precies evenveel tijd aan besteedt.
Bij de meeste stellen wordt het in de praktijk geen 50/50 taakverdeling.
Eén partner doet meer, met ruzie tot gevolg. Bij jou werkt de eerlijke verdeling van taken in het huishouden waarschijnlijk ook niet, anders zou je hier niet lezen.
Het is goed om je te realiseren dat je ook heel andere verdelingsmechanismen kunt kiezen samen.
Wil jij je huishouden meer ontspannen, efficiënter en opgeruimder?
Kun jij wel wat inspiratie en tips gebruiken? Schrijf je dan in voor de Tips voor een prettig huishouden. Elke week een praktische tip in je mailbox.
Betere manieren om taken te verdelen in het huishouden
Je kunt de taken ook verdelen op basis van:
- Ieder doet wat hij/zij het beste kan.
- Ieder doet wat hij/zij het leukste vindt of in elk geval het minst vervelend.
- Een partner is volledig verantwoordelijk voor het hele huishouden. De andere partner draagt op andere fronten bij.
- We besteden een zo groot mogelijk deel van het huishouden uit. Schoonmaken, wassen, boodschappen, koken, belastingaangifte, je kunt het allemaal door een ander laten doen.
- We maken heel duidelijke taakbeschrijvingen wie wat moet doen en bemoeien ons over en weer niet met elkaars taken.
Het is natuurlijk wel slim om je huishouden zo efficiënt mogelijk in te richten en te zorgen dat je gemakkelijk kunt opruimen. Op die manier is er in totaal minder tijd nodig voor het huishouden en zijn de taken een stuk gemakkelijker te verdelen.
Ik zal je het voorbeeld geven van ons eigen huishouden. Het was al snel duidelijk dat de 50/50 taakverdeling niet ging werken. Ik wilde het veel schoner en opgeruimder hebben dan mijn man. Het kwam er op neer dat ik al had opgeruimd en schoongemaakt vóór hij zich had gerealiseerd dat er iets opgeruimd of schoongemaakt moest worden. Na verloop van tijd hebben we besloten dat we zouden kiezen voor een taakverdeling op basis van wat ieder van ons leuk of belangrijk vond.
In de praktijk betekent dit dat mijn mijn altijd kookt, de boodschappen doet en de kattenbak uitschept. Ook doet hij het grootste deel van het werk in de tuin en zet de vuilnisbakken buiten. Ik zorg voor de rest: schoonmaken en de was zijn mijn verantwoordelijkheid evenals de administratie. De planning berust grotendeels bij mij. Het heen en weer rijden van de kinderen naar clubjes en zo, doen we samen.
Qua uren komt deze taakverdeling soms wel gelijk uit en soms niet. Daar staat tegenover dat het ons al heel veel jaar rust geeft.
Het geeft ons tijd en energie om te werken aan het versterken van onze relatie in plaats van aan ruzie maken.
Volgende post in de serie:
- Waar komt die ruzie vandaan?
- Hoe je communiceert maakt alle verschil van de wereld:
- Oplossingen
Een overzicht van alle blogposts over communicatie over het huishouden vind je hier.
Als je meer coaching nodig hebt, kun je met mij contact opnemen.
Verder lezen
- Zit moeite met opruimen in de familie?
- Kan opruimen ontspannend zijn?
- Als je partner met opzet fouten maakt
- Het is niet jouw schuld als je te veel kritiek krijgt!
- Schreeuw niet tegen je partner ook niet als je kwaad bent
- Nee, ik wil jouw spullen niet. Een oefening in Nee zeggen
- Minachting: Jij bent niet goed genoeg
- Wat doet die vieze stapel knipsels in je huis
- Smetvrees, dwang en het huishouden
- Ben jij een vermijder?
- Begin pas met opruimen als je dit gelezen hebt
- Maak jij deze fouten bij het opruimen?