Manage jezelf en je tijd
Als ik één wens zou mogen doen dan zou het zijn dat ik alles zou doen wat ik me had voorgenomen.
*Droom* Zucht van genoegen….
Gelukkig doe ik best vaak wel wat ik me voorneem maar er is altijd wel iets dat week na week wordt uitgesteld. Dat ergert me extra omdat ik de technieken en methodes natuurlijk heel goed beheers. Ik weet wat werkt. Ik weet hoe je moet doen wat je je hebt voorgenomen. Stiekem vind ik dat het voor mij gemakkelijker zou moeten zijn.
Ik ben niet de enige die wel eens vastloopt in uitstelgedrag. Cliënten stellen veel vragen over weekschema’s, efficiënter huishouden, van de bank afkomen, eindelijk hun gedrag veranderen. Worstel jij er ook wel eens mee?
In deze post neem ik je mee op een snel rondje “Manage jezelf en je tijd”.
Er is een belangrijk verschil tussen je tijd managen omdat je het heel druk hebt en zo efficiënt mogelijk zo veel mogelijk dingen wilt doen en jezelf managen omdat je niet doet wat je wilt doen. Hoe ga je om met het in feite onvermijdelijke uitstelgedrag?
Manieren om je tijd te managen
- 20 seconden regel
- Routines
- Gewoon doen
- Luister naar jezelf
- Ga jij steeds minder doen met steeds meer moeite?
Manieren om je tijd te managen
Jenny vraagt om haar te helpen met haar planning. Ze
- Schrijft van alles in haar agenda maar vergeet er vervolgens in te kijken.
- Heeft overal opschrijfboekjes liggen waar ze aantekeningen in maakt.
- Plakt geeltjes op de tafel of op de keukendeur om maar vooral niets te vergeten.
Ondanks al deze dingen vergeet ze een heleboel en dat geeft stress. Jenny heeft ADHD dus voor haar is het nog moeilijker om volgens een goede planning te werken. Maar los daarvan klopt haar systeem niet. Ze past wel hulpmiddelen toe maar het is niet één geheel dat er automatisch toe leidt dat ze de dingen doet die belangrijk zijn.
Zoek jij, net als Jenny, een manier om:
- Jezelf ergens aan te herinneren zodat je niet alles in je hoofd hoeft te houden
- Overzicht te houden en keuzes te maken zonder daar de hele tijd mee bezig te zijn.
- Tijd en energie te reserveren voor dingen die niet morgen hoeven maar waar je wel blijer van wordt.
- Iets te doen dat je erg moeilijk vindt. Door het op papier te zetten, dwing je jezelf om het toch te doen.
Zoek je kortom naar een eenvoudige, stressvrije manier om overzicht te houden op afspraken en activiteiten?Deze website heeft als thema ontspannen huishouden dus je bent hier aan het juiste adres!
Wil jij je huishouden meer ontspannen, efficiënter en opgeruimder?
Kun jij wel wat inspiratie en tips gebruiken? Schrijf je dan in voor de Tips voor een prettig huishouden. Elke week een praktische tip in je mailbox.
Het hoeft niet allemaal in je hoofd: to-do lijst en agenda
We vergeten dingen. Om te voorkomen dat we vergeten zijn we de hele dag bezig met onthouden. Onthouden kost ontzettend veel energie. Eind van het liedje is dat we toch nog veel vergeten. Opschrijven is een manier om niet te hoeven onthouden en toch niet te vergeten. Als je het goed doet tenminste. In het voorbeeld van Jenny zag je dat ze wel veel opschrijft maar toch geen grip krijgt.
Ben jij net als Jenny op zoek naar grip op je tijd en wil je niets meer vergeten? Lees in de post “Van to do lijst naar doen” hoe je een goede stressvrije to-do lijst maakt en gebruikt. Een to-do lijst is altijd redelijk kort, uitvoerbaar en werkt alleen in combinatie met je agenda.
Zien jouw to-do lijsten er uit als een eindeloze opsomming van grote en kleine acties die je ooit wilt uitvoeren vermengd met hele belangrijke dingen die nu meteen gedaan moeten worden? Lees dan alsjeblieft de post en help jezelf aan een meer ontspannen planning!
Een weekschema dat werkt
Er worden ontzettend veel vragen gesteld over weekschema’s. De meeste vragers zitten er mee dat ze wel een weekschema maken maar het niet volgen.
Veel voorkomende problemen met een weekschema zijn:
- Het is veel te optimistisch en volgepropt. Natuurlijk kun je na een volledige werkdag nog best je hele huis schoonmaken én sporten én bij je vriendin op bezoek. In de praktijk zul je al snel op de bank crashen en dat weekschema naar het oud papier verbannen.
- Verplichte en noodzakelijke activiteiten zijn vergeten. Hoef je nooit eten te koken? Of je kinderen naar bed te brengen?
- Rust en ontspanning zijn niet ingepland.
Er werd zo vaak gevraagd: “Hoe maak ik een weekschema dat werkt?” dat ik er een post over geschreven heb. Aan de hand van het echt bestaande voorbeeld van Petra lopen we alle vragen door die leiden tot een weekschema dat werkt.
Wil je weten waarom een weekschema zo’n goed instrument is om je tijd en energie te managen? Lees dan hieronder verder bij “Routines geven rust”.
Doelen
Door op de juiste manier gebruik te maken van je agenda, to-dolijsten en weekschema’s kun je tamelijk eenvoudig grip houden op je tijd. Je hebt onder controle wat je deze week en misschien volgende week wilt doen. Je hebt het voor jezelf zo gemakkelijk mogelijk gemaakt om te doen wat je je hebt voorgenomen. Maar hoe zit het als je iets wilt leren of als je een hele grote klus wilt aanpakken? Als je iets wilt doen dat ver over die tijdshorizon van een week of twee heengaat?
Herken je dat? Iets dat je wilt doen is:
- ingewikkeld
- kost veel tijd
- en er is geen keiharde deadline
In zo’n situatie heb je doelen nodig en plannen.
In de post Doelen stellen laat ik je zien hoe je werkt met doelen.
Manieren om jezelf te managen. Uitstelgedrag voorkomen
Onvermijdelijk zul je soms iets niet doen dat je wel had willen doen. Laat je niet wijsmaken dat uitstelgedrag niet normaal is. Het is normaal.
Het kan je wel onwijs in de weg zitten. Als dat zo is, kun je er iets aan doen.
Vaak voelt uitstellen als de gemakkelijke optie. Dat is niet waar. Besluiten dat je iets niet gaat doen en er dan nooit meer aan denken, dat is de gemakkelijke optie. Uitstellen betekent dat je er aan blijft denken. Iets wat in je hoofd blijft malen kost enorm veel energie. Vaak meer dan nodig zou zijn om de achterliggende reden van het uitstellen aan te pakken.
Als ik eerlijk ben zijn er maar vijf redenen waarom ik iets uitstel:
- Ik vind dat ik het moet doen maar heb er helemaal geen zin in.
- Ik weet niet precies wat ik moet doen en wacht op een ingeving.
- Ik geloof niet dat ik het zal kunnen en begin er daarom niet aan.
- Al mijn energie en tijd is nodig voor iets anders (de zorg voor een ziek familielid bijvoorbeeld)
- Mijn energie is laag doordat ik verdrietig ben of ziek of domweg ongelukkig
In de post “Uitstelgedrag de oorzaak”, komen heel veel redenen aan de orde waarom we niet beginnen iets te doen dat we wel vinden dat we moeten doen. En ook waarom het belangrijk is je af te vragen waarom je niet in beweging komt. De oplossing hangt af van de oorzaak. Oplossingen zijn er namelijk wel degelijk.
Hik jij al een tijd tegen een concrete klus aan en wil je daar NU iets aan doen? Lees dan de snelle tips om aan de gang te gaan.
Heb jij het gevoel dat je echt alles geprobeerd hebt en dat het toch niet lukt? Dan kan coaching je helpen om je uitstelgedrag aan te pakken.
Iedereen is liever lui dan moe ofwel de 20 seconden-regel
Iedereen is liever lui dan moe. Als we ergens moeite voor moeten doen, zijn we al een beetje geneigd om het maar te laten. Het blijkt dat een inspanning van slechts 20 seconden al genoeg is om ons te doen besluiten de moeite maar niet te doen. 20 Seconden!
Wil je ‘s morgens gaan hardlopen maar blijf je in je bed liggen? Slapen in je hardloopkleren maakt de stap om echt te gaan lopen veel kleiner. Je hoeft je niet meer aan te kleden.
Andersom werkt het ook. Wil je minder op Facebook hangen? Log dan elke keer uit. Je zult merken dat je best vaak geen zin hebt om de moeite te doen om weer in te loggen. Eindresultaat: je verdoet minder tijd op Facebook.
Merk jij dat je iets niet doet dat je wel wilt doen? Kijk dan eens of er soms een paar 20-seconden drempeltjes zijn die je kunt wegnemen. Vind je bijvoorbeeld dat je vaker moet stofzuigen? Kijk dan eens hoeveel tijd er voor nodig is om de stofzuiger te pakken of op te ruimen?
Routines geven rust
Even een uitstapje naar discipline. Discipline is het vermogen om dingen te doen ook als je er helemaal geen zin in hebt. Een ander woord voor discipline is wilskracht. We hebben allemaal wilskracht. Als ons kind ‘s nachts in bed heeft overgegeven, staan we allemaal op om voor hem te zorgen en zijn bed te verschonen. Willen we dat? Nee! Doen we het? Absoluut.
We hebben dus allemaal wilskracht maar we gebruiken die wilskracht vaak verkeerd. Als we te veel dingen moeten doen die we eigenlijk niet willen dan raakt onze wilskracht op. Ten onrechte zeggen we dan tegen onszelf dat we geen discipline hebben, dat we slappelingen zijn. In werkelijkheid moeten we eens onder de loep nemen of we wel met de goede dingen bezig zijn omdat we het zo ver hebben laten komen dat onze wilskracht is uitgeput.
Op deze website en op mijn coachingswebsite staat een serie posts over discipline en uitstelgedrag en de vele manieren waarop we onszelf daarmee pesten.
Discipline is niets anders dan mentale energie. Als je er veel van gebruikt, wordt je moe en raakt het op. Als je een zwaar gewicht moet verplaatsten, gebruik je een karretje. Zoals je niet met een zwaar gewicht zou blijven rondsjouwen, zo kun je je mentale energie ontzien door routines in te stellen.
Routines maken het gemakkelijker om iets te doen omdat je jezelf bevrijdt van de vraag “Heb ik hier nu wel zin in?”. Stel jij regelmatig uit (of af), zorg dan voor een routine. Ga je bijvoorbeeld vaak niet naar de training omdat je te moe bent en de bank zo lekker ligt? Stop dan met je af te vragen of je vandaag wel zin hebt om te sporten. Maak het voor jezelf de regel: op dinsdag om 8 uur ga ik naar de training of ik nu zin heb of niet.
Ben je na afloop blij dat je je gegaan bent? Dan ga je volgende week weer. Vond je het niks, dan is dat het moment waarop je besluit om te stoppen.
Doe het nou maar gewoon
Sommige dingen die je voor je uit wilt schuiven zijn zo klein dat je minder energie kwijt bent met ze te doen dan door er tegenaan te blijven hikken. De vaatwasser uitruimen bijvoorbeeld of de was opvouwen. Alles wat je uitstelt blijft mentale energie vragen. Rond kleine klusjes dus zo veel mogelijk af dan houd je meer energie over voor echt belangrijke dingen.
Heb je geen zin om de vaatwasser uit te ruimen omdat je het niet eerlijk vindt dat jij het altijd moet doen? Dan gaat het dus niet meer om het klusje maar om de communicatie met je partner. Ruzie over het huishouden is pas echt een energievreter! Doe er iets aan.
Luister naar je gevoel
Zoek eens uit waarom je eigenlijk niet begint met die taak?
Heb je er eigenlijk echt helemaal geen zin in? Weet je dan wel zeker dat het moet gebeuren en dat jij degene bent die het moet doen? Als je iets oneindig uitstelt gebeurt het ook niet dus hoe nodig is het echt? Als je het echt moet doen, beloof jezelf dan een flinke beloning.
Lees hier waarom je beter “ik wil” kunt zeggen dan “ik moet”.
Begin je ergens niet aan omdat je eigenlijk gelooft dat je het niet kunt? Dan is coaching een heel goed idee. Een coach kan je helpen om de overtuiging dat je het niet kunt aan te pakken. Daarnaast kan een coach je helpen om acties zo goed mogelijk te formuleren én om te “controleren” of je je acties ook uitvoert. Als ik ergens op blijf haken, zoek ik een collegacoach om me te helpen weer op gang te komen. Het werkt!
Ga jij steeds minder doen met steeds meer moeite?
Iedereen stelt wel eens iets uit. Het is onvermijdelijk dat we niet altijd doen wat we ons hebben voorgenomen. Maar er is een groep mensen die steeds verder wegzakt in dingen niet doen die wel echt moeten gebeuren.
- Ben jij alleen thuis met kleine kindjes en merk je dat je het gewoon niet voor elkaar krijgt om iets te doen? Lukt het nog net om de kinderen eten te geven maar verder niet?
- Merk je dat het al te veel moeite wordt om de was in de wasmachine te doen?
- Is je huis echt vol en wordt het behoorlijk vies? Terwijl jij de halve dag op Facebook zit en de andere helft van de dag slaapt of tv kijkt?
Zoek dan alsjeblieft hulp. Het gaat niet goed met je én er is waarschijnlijk iets aan te doen.
Zoek je hulp bij mij dan zullen we eerst samen uitzoeken of er reden is om naar de huisarts te gaan zoals een ziekte of een depressie.