Tips om je huishouden ontspannen te organiseren

17 reacties

  1. Zana schreef:

    Heel erg bedankt voor de informatie, staat veel nuttige informatie in!

  2. Anneke schreef:

    Duidelijk artikel, lekker luchtig.

    Ik blijf mij verbazen hoeveel wij onszelf in dit kikkerlandje opleggen qua huishoudplichten. Zoals (bijan) fulltime werkende vrouwelijke collega’s, welke na een dag flink werken voor de baas ook nog hun gezin en huishouden verzorgen. En daarbij ook van zichzelf verwachten dat (bij wijze van spreken) alle plinten en schilderij randen dagelijks schoon zijn geveegd met een stoffer. Want die statische stoffer is heel handig, daaarmee heb je geen excuus meer om het niet even dagelijks bij te houden…..

    Wat doen wij onszelf aan?
    Wij moeten vooral niet te schoon willen zijn in ons huisje. Ik zie vaak stof allergieen om mij heen, aangezien op ons werk alles veel viezer is dan in ons smetteloze huisje.

    Ik vind het oprecht heel treurig te lezen, de mede forum gebruikers welke veel moeite hebben met hun schema. Om welke reden dan ook, niet iedereen is even gestructureerd. Wij zijn allemaal anders. Het kan niet zo zijn dat je om een huishouden gaat huilen, er stress van krijgt. Dat is het niet waard!

    Het zijn allemaal plichten, welke wij Westerlingen onzelf opleggen.
    Kies voor een gulden middenweg en inderdaad zijn de tips qua structureren bijzonder nuttig.

    Zo min mogelijk prulletjes in je woning bewaren (dus ook minder kopen; werkt echt serieus heel erg goed). Zo snel mogelijk direct alles ‘achter je kont’ opruimen. Dat scheelt echt al enorm! Dat was voor mij de grote doorbraak, deze twee aanpassingen. Weet ik uit eigen ervaring, met een fulltime job, een gezin van 3 tieners, een mantelzorg taak in de avonduren en in de weekenden. Wij redden het zowaar zonder huishoudelijke hulp. Vooral direct opruimen van mogelijke zooi is het devies. Een ieder helpt mee om de (af)wasmachine aan te zetten en uit te ruimen. Er wordt zo min mogelijk gekocht, als het oude nog deugd. En als het oude vervangen moet worden, gaat het oude direct bij het afval. Ook weer opgeruimd.

    Door deze basis structuur hebben wij alsnog genoeg fijne uurtjes samen….

  3. Gwen schreef:

    Ik kan wel janken!!!! Ik werk “maar” 4 uur per dag, ben met pauze en reistijd toch helaas een groot deel van de dag weg en daarna nog afspraken die niet in de avond of hele vroege morgen kunnen!! Mijn huishouden is een puinhoop en ik baal ervan!!!

  4. natasja schreef:

    Hallo beste,

    Ik ben een heel gestructureerde mama van 4 kinderen en ik heb een man. Ik ben trots op mijn gezin zeker als je alles meeneemt van onze rugzakje die de meedragen. Ik word er 30 dit jaar mijn man heeft Adhd mijn oudste dochter Nld mijn volgende kind heeft alleen een spraakstoornissen, mijn derde dochter Adhd en mijn jongste dochter heeft assortiment dus wel hebben nogal een gevulde rugzak dan heb ik ook nog een hartkwaal ontwikkeld. Het mag nu terug allemaal in rustig vaar water komen en inderdaad het word beter als je iedereen zover krijgt alles op te ruimen na gebruik al moet je soms duizend keer iets zeggen en herhalen. Ik ben dankbaar voor de tips en ondertussen komt hier echt orde in huis.

    • Hester schreef:

      Beste Natasja, Je beschrijft een pittig gezin! Met zo’n gezin is het inderdaad belangrijk dat je heel gestructureerd bent. Dank voor je reactie.

  5. Loes schreef:

    Heel handig je tips. Vooral alles een vaste plaats geven helpt. Maar met drie kinderen (4,2 en 4 maanden) lijk ik vaak niet verder te komen dan de ‘dagelijkse, oppervlakkige rommel’ vaatwasser , ontbijtboel, lunch, koken. Speelgoed, losslingerende schoenen, kleding, tassen ( duidelijk nog niet alles een vaste plek…) en dan heb ik het nog niet over de was. Die vind ik vooral lastig omdat het op zolder is, of de kinderen willen mee (lees schiet niet op) of ze willen niet alleen beneden blijven… Alles mee naar beneden is veel gedoe. Maar uiteindelijk lukt het wel;-) maar dan moet alles nog in de kasten en slapen er weer kinderen, zodat de manden met schone was soms een paar dagen op de overloop staan. Boodschappen doe ik grotendeels online en heb een hulp voor het echte schoonmaakwerk. en merk ook dat als ik een plan maak voor de week , (wat eten we wat moet er allemaal gebeuren, wie brengt en haalt naar school) het soepeler gaat. Maar goed soms verwatert het weer… Ik ga me aanmelden voor je tips wie weet houdt dat me scherp en gemotiveerder!

    • Hester schreef:

      Beste Loes,

      Wat fijn dat je reageert! Zo te lezen heb jij de zaken prima voor elkaar! Dat meen ik echt. Met drie kleine kinderen is het best een stevige periode. Als het je lukt de dagelijkse dingen te doen en op te ruimen en de was te doen én je hebt een goed systeem voor de schoonmaak (je hulp) en de boodschappen (online bestellen) dan zeg ik “Goed bezig!” Plannen helpt zeker. Niet alleen weet je dan wat je moet doen zodat je niet achter jezelf aan hoeft te rennen, je kunt ook afwegen wat belangrijker is en wat minder belangrijk. Deel van je plan moet ook zijn hoe je je eigen energie hoog houdt. Zeker met kleine kinderen is dat superbelangrijk. Heb je deze blogpost al gelezen? http://www.hesterhelpt.nl/plannen-uitvoeren-maak-een-masterplan-om-positief-en-productief-te-worden-en-te-blijven/

      Ik beloof je dat ik mijn best doe de tips echt goed en bruikbaar te maken want ik wil dat je er iets aan hebt.

      Met vriendelijke groet,

      Hester

  6. Wilma schreef:

    Hallo Hester.
    Heel erg bedankt voor de tips die ik tot nu toe elke week ontvang,
    Ik pas ze zoveel mogelijk toe en zie al echt verbetering!
    Gelukkig is het niet echt een enorme troep bij mij dus de resultaten zijn al snel zichtbaar.
    Waar ik het meest mee zit is de “grote”klussen, ramen binnen en buiten waar ik toch al snel 2 uur aan kwijt ben alleen al aan de buitenboel.
    En het bankstel in het leder vet zetten, ook zo’n klus, maar dat hoeft gelukkig 3 A 4 keer per jaar dus hangt niet maandelijks boven mijn hoofd .
    Ik heb alleen een deel van de maandag, vrijdag en de zaterdag waarin ik de huishouding kan doen maar ja dan zijn er ook boodschappen en was en de nodige andere klussen zoals douche en toilet huis en slaapkamers kelder keuken bijkeuken zolder en mijn man is te druk om hulp te bieden.
    Maar..ik ga de kwartier tip toepassen ..misschien maak ik er voor grote klussen een half uur van..
    Ik heb veel aan de tips en heb er vertrouwen in dat ik het ooit allemaal onder controle krijg ☺️.
    Nogmaals hartelijk dank en ik kijk elke maandag uit naar de nieuwe tip en ga dan vol goede moed aan de slag daarmee.
    Fijne dag, groet Wilma

    • Hester schreef:

      Beste Wilma, hartelijk dank voor je bericht! Ik vind het heel fijn om te horen dat je blij bent met de tips! Welke tip sprak je het meeste aan? En waarom?

      Wat de grote klussen betreft, vraag ik me af of je ze vooral lastig vindt omdat ze zo veel tijd in één keer kosten? Of zit het probleem er meer in dat je eerst een hele tijd rondloopt met het gevoel dat je nodig weer eens… de ramen moet lappen, bijvoorbeeld. In dat laatste geval zou je er voor kunnen kiezen om nu al in je agenda te zetten voor het hele jaar wanneer je die klussen gaat aanpakken. Plannen geeft rust. Als je meer last meer hebt van hoeveel tijd het in één keer kost, zou je kunnen overwegen om de klussen op te knippen. Dat je bijvoorbeeld elke week een paar ramen doet.

      Hoeveel uur in de week besteed jij ongeveer aan het huishouden?

      Met vriendelijke groet,

      Hester

      • Wilma schreef:

        Hallo Hester

        Als ik er zo over nadenk is vind ik beide even lastig, Zowel de tijd als het er tegenop zien/ uitstellen omdat ik niet zo snel een aantal uren in 1 klus kan steken.
        Maar de tips die jij voor beide geeft ga ik deze week nog uit proberen, het in stukken opknippen kan best wel eens gaan werken!

        De beste tip die ik kreeg zijn er 2 , alles maar 1x in handen hebben werkt echt super , er vloeit eigenlijk steeds meer uit voort,ik stel niet steeds meer dingen opruimen uit en ben naderhand steeds blij verrast dat er van alles al klaar is zonder moeite!
        Ook elk kwartier benutten werkt heel erg goed!

        Ik besteed ongeveer per week 10 uur aan de huishouding,
        Maar daarnaast ben ik eigenlijk altijd bezig met ” de dingen zonder naam” zoals mijn vriendin dat noemt.

        Dank u wel voor de moeite die u besteed mij tips en hulp te geven, ik ben er erg mee geholpen en pas de tips al dagelijks toe!
        Hartelijke groet, Wilma

  7. Tess schreef:

    Hallo Hester,

    Dank je wel voor de tips, ik ben er moedeloos van. Hopelijk lost dit iets op.
    Ik probeer meestal zelf met behulp van een schoonmaakrooster het huis schoon en opgeruimd te krijgen maar na een aantal weken is het weer het oude liedje.
    Ik ben volledig thuis met de zorg van 2 kinderen dus heb alle tijd om boodschappen (zonder auto) en huishouden, schoonmaken en te koken. (volgens man) 
    Ik had dus een rooster elke dag deed ik iets maar op een of andere manier… en we krijgen er woorden over. 
    Misschien werkt het met jou mail-tips! 
    Ik laat het je weten! 

    • Hester schreef:

      Beste Tess,

      wat jammer dat je er moedeloos van wordt en dat jullie er woorden over krijgen. Daar wordt je relatie niet leuker van. Het is eigenlijk ook niet nodig! Er zijn echt wel oplossingen.

      Heb je op de site deze twee posts al gelezen? Heb je daar iets aan?

      http://www.hesterhelpt.nl/niet-kunnen-opruimen-en-structureren/

      http://www.hesterhelpt.nl/terugkerende-ruzies-over-het-huishouden-niet-willen-opruimen/

      Als deze informatie niet genoeg is, aarzel dan niet om nogmaals te mailen.

      Met vriendelijke groet,

      Hester

      • Tess schreef:

        Hallo Hester! 

        Wauw dit beschrijft idd hoe het is of hoe ik me voel! 
        Mijn man wil het juist geordend en opgeruimd hebben overal, hij regelt de administratie en de papieren enzo dat heeft hij ook voor elkaar. 
        Maar ik ben echt chaotisch.. ik wil wel netjes opgeruimd en alles schoon hebben en zeker als ik dat gedaan heb voelt het goed maar structueel alles in orde hebben pfft nee daar heb ik nog geen oplossing voor! 
        Verder hebben we zo onze strubbelingen wel maar echt diep van binnen hebben we geen relatieperikkelen ofzo. 
        Als ik vraag wat hem echt dwars zit dan is het altijd het huishouden dat het vies is of een rommel en zo hebben we het cirkeltje elke keer weer rond. 
        Hij werkt 5 dagen in de week en het is druk daar en daar zijn ook al mensen die niet doen wat hij opdraagt (leidinggevende functie) en ik doe dat dan ook niet dus dat voelt ook niet fijn voor hem dat snap ik maar ik weet echt niet hoe en wat.

        Soms dan heb ik echt buien dan ruim ik in een keer de kledingkasten helemaal op, van de kinderen; alles eruit ordenen op maat wat te klein is kan weg en alles weer zo in de kast dat ik er weer bij kan etc. Dit doe ik ook met onze kasten.. 
        Dit even mailen oid is ook al fijn 🙂

        Vriendelijke groet,
        Tess

        • Hester schreef:

          Je worstelt er wel echt meer, hè. Als je het voor het zeggen zou hebben, wat zou je dan veranderen?

          De stappen om tot verandering te komen, zijn eigenlijk vrij simpel. Wat niet wil zeggen dat het ook gemakkelijk is ze in je eentje te doorlopen!
          Dit zijn de stappen:

          Stap 1
          Beschrijf wat de verandering is die je wilt. Hoe preciezer je dit kunt formuleren hoe beter het is. Dus niet “ik wil georganiseerder worden” maar bijvoorbeeld: “ik wil een strak weekschema hanteren zodat het huis altijd schoon is” of “Ik wil dat mijn man stopt met mopperen” of “Ik wil me niet meer ongelukkig voelen over het huishouden.” of “Ik wil positief naar mezelf kijken”.  Je begrijpt me wel.

          Stap 2
          Beschrijf wat in de weg staat aan het voor elkaar krijgen van die verandering. Dit kan bijvoorbeeld zijn: “Ik weet niet hoe ik een huishouden moet organiseren” of “Ik heb een fysieke beperking waardoor ik niet zo veel kan doen.”of “Eigenlijk ben ik niet zo gelukkig en heb helemaal geen zin om aan de slag te gaan.” of “Ik vind het eigenlijk niet zo belangrijk.” of “Ik vind het moeilijk om mezelf te motiveren en heb daar eigenlijk hulp bij nodig.” of “Ik vind het moeilijk mijn huis en kasten zo in te richten dat ik gemakkelijk en snel kan opruimen en schoonmaken.” of …. 
          Het is natuurlijk ook mogelijk dat er een combinatie van oorzaken speelt.

          Stap 3
          Als je heel precies weet welke verandering je wilt en wat in de weg staat aan het bereiken van die verandering, dan kun je naar oplossingen gaan zoeken. Als jij bijvoorbeeld kwaad zou zijn op je man of depressief of ADHD zou hebben dan helpt opruimadvies niet. Als je vooral hulp zoekt in de vorm van structuur en motivatie van buitenaf dan kun je dat vrij eenvoudig regelen. Op mijn site staan al een aantal goede beginstappen, bijvoorbeeld over hoe je het beste je kasten kunt inrichten. Er zijn verschillende websites en apps die je elke dag vertellen wat en waar je schoon moet maken. Of je kunt mij inhuren om je te helpen op stoom te komen.

          Stap 4
          Je gaat de gekozen oplossing toepassen.

          Mag ik je een vraag stellen naar aanleiding van deze zinnen uit je mail:
          “Als ik vraag wat hem echt dwars zit dan is het altijd het huishouden dat het vies is of een rommel en zo hebben we het cirkeltje elke keer weer rond. 
          Hij werkt 5 dagen in de week en het is druk daar en daar zijn ook al mensen die niet doen wat hij opdraagt (leidinggevende functie) en ik doe dat dan ook niet dus dat voelt ook niet fijn voor hem dat snap ik maar ik weet echt niet hoe en wat.”

          Deze zinnen maken dat ik mij een aantal dingen ga afvragen.

          1) Is je huis objectief echt vies of rommelig? Vindt iedereen dat of heeft je man heel hoge verwachtingen? Heb je iets aan deze post: http://www.hesterhelpt.nl/behoefte-aan-orde-en-netheid/
          2) Zijn jullie het eens over wanneer het goed genoeg is qua schoon en opgeruimd? Of vind jij het eigenlijk wel goed maar wil je man meer en krijg jij daardoor het gevoel dat je meer zou moeten willen?
          3) Hoe gelijkwaardig is jullie relatie als je schrijft dat jij niet doet wat hij je opdraagt? Is dat hoe je je relatie wilt?
          4) Heb je op meer gebieden in je leven problemen met structureren en doorpakken?
          5) Een leven thuis met 2 kleine kinderen is ontzettend zwaar. Enerzijds kan het heel veeleisend zijn en anderzijds kun je uitdaging en ontplooiing ontzettend missen. Misschien heb je iets aan deze blog: http://www.hesterhelpt.nl/plannen-uitvoeren-maak-een-masterplan-om-positief-en-productief-te-worden-en-te-blijven/

          Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

          Ik ben blij met je vragen want ik denk dat er ontelbare vrouwen zijn die zich net zo voelen als jij en die zich geholpen voelen door jouw vragen.

          Als deze informatie niet genoeg is, aarzel dan niet om nogmaals te mailen.

          Met vriendelijke groet,

          Hester

        • Tess schreef:

          Ja ik worstel hier idd mee… al een tijd hoor. Maar dan kreeg ik van mn man weer een preek over het huishouden en dat vond/vind ik dan ook wel en dan ging het weer een week of 2 weken goed en dan liet ik het weer verzakken.
          Je weet echt de punten zo te omschrijven zoals ik het voel…zoals in stap 1 en 2 staat bijvoorbeeld.

          Ik wist niet dat er een app voor was dus zal dat eens uitproberen… als ik er een kan vinden.

          De vragen zal ik zo goed mogelijk een antwoord op proberen te geven:

          1) Ik heb het idee dat alleen mijn man het zo vind… vroeg het toevallig een buurvrouwtje even die regelmatig met haar zoontje komt en die vind het niet vies of rommelig maar ja dat is maar 1.
          2) Pfft hij wil geen stof enzovoorts daar probeer ik ook op te letten want daar houd ik ook niet van maar dat komt wel eens voor. Ik vind het ook soms wel eens goed en mn man wil idd wel meer. Maar het werkt beide kanten op vind ik… hebben we een wasmand in de badkamer staan; gooit ie ze er niet in maar laat hij ze in de slaapkamer op de grond liggen of naast de wasmand. Of zn bord is leeg als hij even alleen eet en hij ruimt het niet op… dat zijn van die dingen dan ruim ik het op. Hij zegt doodleuk; is jou taak (hobby).
          3) Zo wil ik het zeker niet nee. Ik wil het uit liefde voor hem doen, hij werkt hard maar momenteel is dit niet uit liefde…
          4)(Om privacyredenen heb ik dit deel van het antwoord verwijderd, Hester)
          5) Ik krijg vaak te horen; je bent thuis dan kan je dit wel doen en dat en zus en zo… de kinderen? Dat is geen excuus.. vroeger deden moeders het ook ondanks hun 6-8 kinderen en daar was het huis ook netjes…

          Ik denk dat ik wel wat met een masterplan kan.. iig met punt 1 & 2. Punt 3 weet ik niet, ik heb niks met mindfulness en yoga oid mij te zweverig maar kan daar vast wel iets anders op verzinnen.

          Vriendelijke groet,

          Tess

        • Hester schreef:

          Beste Tess,

          Wauw! Ik ben wel onder de indruk van je schoolcarrière. Je bent dus wel degelijk een doorzetter! Als ik het goed lees, werkt het voor jou zo: Als je hard je best doet, kun je heel veel voor elkaar krijgen. Als je “gewoon” je best doet, wordt het wat moeilijker. Dat is belangrijk om te weten. Niemand kan namelijk continu heel hard haar best doen. Je kunt met behulp van routines zorgen dat je niet zo hard je best hoeft te doen.

          Een bekende app die je helpt om routines vast te houden is Flylady. Voor android is hij in elk geval gratis, weet niet hoe dat voor iphone is. Het is wel in het Engels. Er zijn er veel meer. Die kun je met wat zoeken ook wel vinden.

          Zoals ik al zei, routine is eigenlijk het deel van het probleem dat het gemakkelijkste op te lossen is. Als er dingen in jullie relatie spelen, gaan die niet weg met routines alleen. Kun je er met je man over praten hoe jij het voelt en wat je nodig hebt? Want dat is denk ik wat nodig is. En dan niet beginnen over zijn bordje dat nog op tafel staat of zijn vuile sokken die blijven liggen! Vertel hem hoe je je voelt en wat je wilt en wat je van hem nodig hebt om voor elkaar te krijgen wat je wilt. Zou dat lukken, denk je?

          Fijn dat je wel iets met het masterplan kunt. Je hoeft niet op yoga hoor :-). Het gaat er meer om dat je inziet wanneer je hulp nodig hebt omdat je ergens mee worstelt.

          Als deze informatie niet genoeg is, aarzel dan niet om nogmaals te mailen.

          Met vriendelijke groet,

          Hester

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.