Oplossingen die werken om te stoppen met ruzie over het huishouden
Nu je alle vorige blogs gelezen hebt, wil je eindelijk wel eens een paar oplossingen zien, of niet?
We hebben het in deze serie tot nu toe gehad over:
1. Wat het effect is van al die discussie over het huishouden op je relatie
2. Wat de achterliggende redenen en oorzaken zijn. Sommige mensen willen niet, andere kunnen niet.
3. Hoe de manier van communiceren bijdraagt aan het gevoel van ruzie en problemen
Nu is het tijd om naar oplossingen te kijken.
Oplossingen die werken. Oplossingen om te stoppen met ruzie over het huishouden.
In de volgende blogs komen de praktische dingen aan de orde die je kunnen helpen om het huishouden vlotter te organiseren:
- Hoe je een realistische taakverdeling maakt.
- Hoe je je kasten zo inricht dat een minder geordend mens er ook mee overweg kan
Deze blog laat je zien hoe je begint met het zoeken van oplossingen.
Jij hebt de sleutel in handen
Jij bent degene die het meeste invloed kan uitoefenen op hoe jullie met elkaar omgaan.
Niet je partner, maar jij. Je partner kun je toch niet veranderen. Je eigen mindset en gedrag wel.
Als jij er voor zorgt dat jullie relatie weer prettig en veilig wordt, maak je ruimte voor je partner om ook te veranderen.
Er zijn een paar dingen die je kunt doen.
Let op je woorden
Zolang je over elkaar blijft praten op een manier die alle schuld bij de ander legt, zul je geen oplossing vinden.
Hou dus eerst eens op het probleem te beschrijven in zinnen als deze:
“Het kan hem gewoon niets schelen.”
“Zij gooit alles overal maar neer.”
“Hij ziet mij gewoon als zijn huishoudster”
“Ze is gewoon verwend en lui.”
Het voelt wel erg prettig om de ander de schuld van alles te geven maar het is waarschijnlijk niet in overeenstemming met de waarheid én het maakt het verschrikkelijk moeilijk om een oplossing te vinden. Je kunt een ander immers niet veranderen.
De enige persoon op de wereld die je kunt veranderen ben jij zelf.
Gelukkig is dat ook de enige persoon die je hoeft te veranderen!
Ik hoor je nu gewoon denken “Ja, dan moet ik zeker zonder mopperen alles doen! Nou, mooi niet!!”
Neeee, nu sla je een paar stappen over.
Als jij je Lief anders gaat benaderen, zal hij of zij ook anders reageren. Door zelf te veranderen, maak je oplossingen mogelijk die anders niet mogelijk zouden zijn.
Door te wachten tot je partner verandert, blijft alles zeker bij het oude.
Wees bereid echt kritisch naar je eigen rol te kijken
Vaak komt een van beide partners met het argument: “Ik hoef niet te veranderen want ik hoef niet te leren opruimen!
Dit argument klopt niet.
Beide partners moeten veranderen om een einde te maken aan de ruzies én aan de manier waarop er wordt opgeruimd.
Beide partners!
Jij dus ook.
Je hoeft misschien niet te leren opruimen maar je moet wel leren om op zo’n manier met je partner om te gaan dat hij of zij ruimte krijgt om te veranderen.
In de vorige blog hebben we al gezien dat veel ruzies over huishouden en taakverdeling eigenlijk over een ander probleem in de relatie gaan.
Dat achterliggende probleem zul je moeten aanpakken om een einde aan jullie ruzies te maken.
En zeg nou eerlijk, speel jij daar geen rol in?
Realiseer je dat JIJ de sleutel in handen hebt om een verandering te bewerkstelligen.
Welke verandering is bij jouzelf nodig?
Word je gauw boos?
Stop daar dan mee. Het heeft tot nu toe niet gewerkt en het gaat ook niet werken. Tijd voor een nieuwe oplossing. “If you keep doing what you always did you will get what you always got.”
Trek jij je terug en doe je dan helemaal niets meer?
Doe daar wat aan. Bespreek wat je anders wilt. In de blog over communicatie krijg je tips over wat wel werkt en wat niet.
Doe je denigrerend over je partner?
Lees nog eens de blog over communicatie en stop ermee je relatie te verzuren.
Het valt niet altijd mee om te stoppen met boos worden, je terugtrekken of lelijk doen.
Je bent namelijk boos en er zijn redenen die je boos houden. Als je het in je eentje moeilijk vindt om te stoppen met boos worden dan kan een coach je helpen om te onderzoeken waarom je zo boos bent en wat er voor nodig is om die boosheid los te laten.
Oplossingen die echt werken
Pas als je weet wat de echte oorzaak is van jullie ruzies over opruimen, kun je een oplossing vinden.
Iemand die niet wil, heeft geen behoefte aan praktische opruimtips maar aan het oplossen van de onderliggende problemen. Iemand die heel veel moeite heeft met structuur heeft zo veel mogelijk emotionele ondersteuning nodig en daarnaast juist wel praktische tips. Schiet dus niet te snel in de oplossingen.
In deze blog en in de volgende vind je mogelijke oplossingen die in jullie situatie zouden kunnen werken.
Ik nodig je van harte uit eerst deze blogs te lezen en de oplossingen te proberen, die je aanspreken.
Mocht het niet lukken, voel je dan vrij om contact op te nemen dan kunnen we samen zoeken naar oplossingen die echt werken in JOUW situatie.
Wees zo creatief als nodig is
Je zoekt een oplossing die werkt in jouw situatie. Alles wat werkt voor jullie BEIDEN is goed.
Ga er eens lekker samen voor zitten en verzin zoveel mogelijk gekke oplossingen.
Probeer out of the box te denken.
Hoe gekker hoe beter.
Stel dat je allebei een gruwelijke hekel hebt aan afwassen.
Je lijstje gekke oplossingen zou er dan zo uit kunnen zien:
- We eten en drinken nooit meer thuis maar alleen nog buiten de deur.
- We kopen een afwasmachine.
- We doen bijna alle serviesgoed weg.
- Ieder krijgt een beker, een bordje en eigen bestek en je moet zelf maar zorgen dat je dat schoonhoudt.
- We gebruiken alleen nog maar wegwerpservies.
- We eten rechtstreeks uit de pan, borden zijn een nieuwerwetse uitvinding.
- We huren iemand in om de afwas te doen.
Zit er een bruikbare oplossing bij? Vast wel en anders kun je misschien wat dingen combineren. Het grootste voordeel van op deze manier naar oplossingen zoeken, is dat het hartstikke leuk is. In plaats van ruzie te maken met je partner over de afwas en wie aan de beurt is, heb je een leuk gesprek en je kunt nog een oplossing voor je probleem vinden ook. Beter voor het probleem én beter voor je relatie!
Maak de taart groter en zoek naar win-win
Nauw verbonden aan creatief naar oplossingen zoeken is het win-win principe.
Win-win betekent dat je bewust zoekt naar een oplossing die jouw probleem oplost maar óók dat van je partner.
Een oplossing die alleen voor jou goed is, noem je win-lose.
Jij wint maar je partner verliest.
Andersom kan ook.
Je partner wint maar jij verliest.
Als je erg veel ruzie maakt verlies je allebei.
Je vindt je relatie niet meer leuk, hebt allebei verdriet en gaat misschien wel uit elkaar: lose-lose.
Vaak verwacht de ene partner dat de andere partner begint met veranderen. “Als hij/zij meer dit doet of minder dat, dan zal ik ook veranderen en tot die tijd blijf ik doen wat ik deed.”
Zie je dat er gedacht wordt vanuit win-lose?
Als mijn partner verandert (en dus verliest) win ik.
Jammer want het werk niet. Je partner kan pas veranderen als jij verandert.
Als je meer wilt weten over de voordelen van zoeken naar win-win zou je het boek “The 7 Habits of Highly Effective People” van Stephen Covey kunnen lezen. In het boek legt hij goed uit hoe je jezelf kunt trainen om vanuit win-win te denken. Het is een boek dat iedereen eigenlijk gelezen zou moeten hebben. Het laat zien hoe je je leven veel plezieriger kunt maken door het toepassen van de 7 principes die hij beschrijft. In het Nederlands heet het “De 7 Eigenschappen van Effectief Leiderschap” Je kunt het boek bestellen bij Bol.com of het lenen. Je kent vast iemand die het in de kast heeft staan omdat het vaak gebruikt wordt bij trainingen persoonlijke effectiviteit.
Ik kan je ook helpen om meer op deze manier te gaan denken.
We hebben het in deze serie tot nu toe gehad over:
- Wat het effect is van al die discussie over het huishouden op je relatie
- Wat de achterliggende redenen en oorzaken zijn voor ruzie over het huishouden en de taakverdeling. Sommige mensen willen niet, andere kunnen niet.
- Hoe de manier van communiceren bijdraagt aan het gevoel van ruzie en problemen.
- Hoe je oplossingen ontwerpt.
In de volgende blogs komen de praktische dingen aan de orde die je kunnen helpen om het huishouden vlotter te organiseren:
- Hoe je een realistische taakverdeling maakt.
- Hoe je je kasten zo inricht dat een minder geordend mens er ook mee overweg kan
PS: Vind je dit artikel interessant en denk je dat je vriend(in) hier ook wat aan heeft?
Deel het dan op Facebook, Twitter of LinkedIn met de knoppen bovenin.
Heel erg bedankt!