Organizer worden wat moet je weten en kunnen
Lijkt het je leuk om organizer te worden?
Als je er over denkt organizer te worden, zul je waarschijnlijk een heleboel vragen hebben. Regelmatig sturen aanstaande organizers mails met vragen als:
- Is het nodig een opleiding te volgen?
- Is het vak van organizer iets voor mij?
- Hoe krijg ik klanten?
- Kan ik bij jou ervaring opdoen?
- Heb jij je website zelf gemaakt?
- Kun jij er van bestaan?
Als jij ook met deze vragen rondloopt, aarzel dan niet om contact op te nemen. Contactgegevens vind je hier. Het antwoord op de laatste vraag is trouwens “Nee” daarvoor is het uurtarief te laag. Ik doe organizing naast mijn coachingspraktijk 😉 .
Gesprek over organizer worden
Ik vind het erg leuk om met aankomende organizers te praten over hun ambities, vragen en verwachtingen. Voor zo´n gesprek reken ik 75 euro. Niet een volledig uurtarief omdat het meestal erg leuke gesprekken zijn, maar toch enige compensatie voor de tijd.
“Afgelopen donderdag hebben wij een gesprek gehad over het coachen. Zoals je weet doe ik de adhd coach opleiding en eigenlijk wilde ik wel meer, maar wist niet goed wat. Jij hebt mij daar geweldig bij geholpen. Je stelde mij vragen waar ik echt over na moest denken en nog steeds over moet nadenken. Jij vroeg mij op een gegeven moment om mijn ogen dicht te doen en te vertellen wat ik voor mij zag. Dit was enorm verhelderend, nu weet ik namelijk wat voor soort praktijk ik moet gaan starten. Je hebt mij handige tips en trucs meegegeven, waar ik veel aan heb. Ik vond het ontzettend leuk en leerzaam. De sfeer was goed en na ons gesprek voelde ik me een ander mens. Dank je wel hiervoor.”
“Een leuk gesprek waar ik helemaal enthousiast van werd. De 75 euro was het me zeker waard. Ik heb meteen je advies opgevolgd en een afspraak bij de KvK gemaakt. Ik denk dat je gelijk hebt dat ik geen dure opleiding hoef te doen. Ik heb alle kennis en ervaring al lang in huis. Je hoort weer van me!”
“Ik ben bij je langs geweest om er over te praten of het voor mij iets zou zijn om opruimcoach te worden. Ik had nog wat twijfels over de opleidingen die sommige coaches hebben en die ik mis. Na ons gesprek ben ik gaan zitten en heb alles nog eens de revue laten passeren. Ik vind het idd leuk om mensen met opruimen te coachen!! Ik heb de boeken besteld die je aanraadde en uitgelezen. Ben bezig met de teksten voor de website.”
“Ik wil je nog hartelijk bedanken voor je waardevolle tips tijdens ons voorlichtingsgesprek. Ze hebben me ervan overtuigd dat het werk nog veel meer uitdagend en afwisselend is dan ik al hoopte. Bovendien vond ik het erg fijn te horen dat je als opruimcoach ook wat verlichting van menselijk leed kunt geven. Bedankt, ik ga lekker verder met mijn voorbereidingen en laat het je weten als ik van start ga.”
Ook als je al gevestigd bent als organizer maar het erg moeilijk vindt om klanten te vinden, kunnen we samen onderzoeken waar dat aan ligt. Waarschijnlijk vinden we samen oplossingen.
Een poosje geleden zaten wij samen aan de koffie. Ons gesprek vond ik erg verhelderend voor mij. Ik heb de afgelopen maanden mijn gedachten laten gaan over ‘mijn praktijk’ en heb besloten ….
Wat moet je kunnen als organizer?
Kun je heel goed opruimen? Dat is natuurlijk nodig maar eigenlijk niet het belangrijkste wat je moet kunnen als je als organizer aan de slag wilt.
Wat je wel nodig hebt is:
- levenservaring
- coachingsvaardigheden
- verstand van ADHD en andere redenen waarom mensen niet helemaal gemiddeld zijn.
1. Levenservaring
Een opruimcoach wordt soms ingehuurd om een zolder leeg te halen of een opruimronde voor een verhuizing te doen. Dit soort “simpele” klussen draaien om jouw vermogen om de klus te overzien en te organiseren, je cliënt aan te sturen en de moed er in te houden. Meestal wordt je niet ingehuurd voor simpele klussen. Ik niet tenminste. Ik word ingehuurd door mensen die zich zo ellendig voelen over de staat van hun huis dat ze over de drempel heen durven te stappen om hulp in te schakelen. Die drempel is torenhoog! Als organizer heb je levenservaring nodig om te begrijpen hoe moeilijk het is voor je cliënt. Je moet kunnen begrijpen:
- hoe het kan gebeuren dat een huis te vol met spullen is geraakt.
- hoe het voelt voor je cliënt om hulp in te schakelen
- hoe het is als iemand anders zich met jouw spullen en jouw keuzes bemoeit.
Kortom, je hebt levenservaring nodig.
Een cliënt vertelt bij de kennismaking bij mij aan tafel dat hij al meerdere organizers heeft benaderd voor een kennismaking. Allemaal wilden ze kennismaken in zijn huis. Een goede organizer begrijpt dat deze meneer de ruimte nodig heeft om op zijn eigen tempo iemand toe te laten tot zijn huis. Een niet zo goede organizer eist dat de kennismaking plaatsvindt in het huis van meneer want dan kan ze gelijk zien hoe “erg het is”. De focus hoort op de cliënt te liggen en niet op zijn spullen.
2. Coachingsvaardigheden
Ik ben coach. Ik heb een heel goede coachopleiding gedaan en inmiddels veel ervaring. Organizing is niet helemaal hetzelfde als coachen. Anders dan bij coaching geef je als organizer namelijk wel adviezen. Maar te veel adviezen en je verliest het contact met je cliënt. Ik werk daarom altijd vanuit het principe van co-creation: de cliënt en ik bepalen samen wat we gaan doen. De draagkracht van de cliënt is daarbij leidend. Ideeën en besluiten zijn altijd afkomstig van de cliënt. Ik dwing nooit mijn eigen ideeën af.
Zeker bij cliënten die veel moeite hebben met het afscheid nemen van spullen is het heel belangrijk dat je als organizer eerst de tijd neemt om vertrouwen op te bouwen. Je cliënt heeft begeleiding nodig bij het langzaam maar zeker accepteren dat er inderdaad spullen weggegooid gaan worden. Dat bereik je niet door met je cliënt in discussie te gaan over spullen die wel weg kunnen! Je begeleidt je cliënt door samen te praten over:
- de redenen om spullen te bewaren,
- de redenen om afscheid te nemen van spullen,
- de emoties die een rol spelen,
- wat je cliënt nodig heeft om te veranderen en nog veel meer.
Bij kwetsbare cliënten begin je dus met zuivere coaching. Soms gaan er wel 5 of 6 sessies overheen voor we beginnen met opruimen en weggooien.
Heel vaak wordt je geconfronteerd met heftige emoties zoals boosheid of verdriet. Je cliënt zit bijvoorbeeld in een relatiecrisis of heeft zich een heel leven geminacht gevoeld. Het is jouw verantwoordelijkheid als professional dat je die emoties kunt opvangen. Jij geeft je cliënt de gelegenheid op een constructieve manier met die emoties om te gaan.
Het is dus heel belangrijk dat je als organizer over coachingsvaardigheden beschikt.
3. Verstand van ADHD, autisme etc
Moeite om afscheid te nemen van spullen, zie je vaak bij mensen met ADHD. Hetzelfde geldt voor moeite om het huishouden logisch in te delen. De meeste mensen die mijn hulp inroepen hebben kenmerken van ADHD (wat niet hetzelfde is als een diagnose). Ik vind het dus heel belangrijk dat je weet wat ADHD is. Zodat je niet wordt verrast als je cliënt bijvoorbeeld zegt: “Ja, dat is belangrijk. Ik ga het doen.” en het vervolgens toch niet doet. Of als je cliënt de spullen die jullie samen hebben uitgezocht om weg te doen nog niet het huis uit wil hebben. Als je klanten met autisme wilt helpen moet je daar ook kennis van en ervaring mee hebben. Zonder deze kennis sla je algauw de plank mis en laat je je cliënt nog ongelukkiger achter dan je hem of haar gevonden hebt.
Praktische zaken als je organizer wilt worden: website, KvK, belastingdienst
Je website is erg belangrijk. De meeste klanten vinden je via internet. Op basis van de website beslissen ze wel of niet contact te zoeken. Als er eenmaal contact is, volgt er bijna altijd een afspraak. Je website is dus wel een investering waard.
Als organizer ben je ZZP’er. Je moet je bedrijf inschrijven bij de KvK. Over je verdiensten moet je BTW afdragen. De belastingdienst stelt eisen aan je administratie. Je moet ineens een bijdrage voor de Zorgverzekeringswet betalen. Over al deze praktische zaken kun je heel veel informatie krijgen via de KvK.
Is het goed om een opleiding tot organizer te volgen?
Een aantal organizers in Nederland vult haar inkomen leuk aan met het geven van cursussen voor aankomende organizers. Persoonlijk zou ik mijn geld liever uitgeven aan een cursus coaching dan aan een cursus organizing. Je coachingsvaardigheden bepalen hoe prettig het voor je cliënt is om met je te werken. Opruimvaardigheden kun je gemakkelijk leren uit boeken. Als je wel overweegt een cursus te gaan volgen, denk dan even goed na over de prijs van de cursus in verhouding tot wat je denkt te gaan verdienen. Heb je al uitstekende ondernemersvaardigheden? Vind je het gemakkelijk om klanten te werven en je bedrijf onder de aandacht te brengen? Dan zal het je waarschijnlijk wel lukken om klanten te vinden. Ik heb helaas te veel organizers gesproken die na jaren nog geen vijf klanten hebben gehad en dan is die cursus wel erg prijzig.